Mijlpalen en cases

beach
  • Het Garantiefonds kijkt er naar uit om in 2025, samen met al de GFG-leden, haar dertigjarig bestaan te vieren.

  • Het Garantiefonds Reizen is verhuisd. Nieuw adres: Kalkoven 5 (b. 0202), 1820 Steenokkerzeel.

arrow
arrow

Mijlpalen en cases

GFG® werd in 1995 opgericht door en voor de Belgische reissector. Sindsdien betalen haar leden, Belgische en Luxemburgse reisorganisaties, bijdragen om de nodige reserves op te bouwen zodat de reizigers beschermd zijn tegen het faillissement van een reisorganisator, doorverkoper of reisbureau.

Op die manier kan de reiziger met een gerust hart vertrekken. Want als je boekt bij een lid van GFG®, mag je zeker zijn dat je bij een faillissement je je geld grotendeels terugkrijgt als je niet meer kan vertrekken of dat je je reis zorgeloos kan verderzetten en/of veilig thuisgeraakt.

Sinds haar oprichting en tot 2019 behandelde GFG® meer dan 100 faillissementen en betaalde daarbij meer dan 11 miljoen euro uit. Het faillissement van Thomas Cook in 2019 was de grootste in de geschiedenis van GFG®, die ook dit dossier volledig afhandelde en daarbij ongeveer 28 miljoen euro uitbetaalde.

Sprekende cases

Case 1
  • 24 september 2019 – de groep Thomas Cook gaat failliet in België.

  • Meer dan 57.000 reizigers werden geholpen door het GFG®: meer dan 45.000 reizigers kregen een terugbetaling en meer 12.000 reizigers werden veilig terug thuis gebracht. De totale schade bedroeg ongeveer 28 miljoen euro.

Case 2
  • Augustus 2010 – aswolk en economische crisis nekken touroperator Intermed.

  • Meer dan 7.000 reizigers en vakantiegangers konden dankzij de interventie van GFG® hun reis zoals gepland voortzetten. De 1.250 anderen die niet meer konden vertrekken, kregen hun voorschot terugbetaald en konden zo een andere vakantie boeken. De totale schade bedroeg 3,5 miljoen euro.

Case 3
  • December 2010 – Best Tours bezwijkt onder economische crisis en onrust in Thaïland.

  • Het Garantiefonds Reizen® trok ruim 2 miljoen euro uit om 5.500 reizigers uit de nood te helpen. 5.400 vakantiegangers konden via andere touroperators hun reis in alle comfort afmaken. De 100 die nog niet vertrokken waren, kregen hun voorschot terug. Mooi op tijd, zodat ze toch nog een andere vakantie konden plannen.

Case 4
  • 1997 – Touroperator Worldwide gaat failliet.

  • De reizigers merken het niet eens: doordat GFG® de openstaande schuld bij de cruise- en luchtvaartmaatschappijen betaalde, genoten de deelnemers van de Nijlcruise zorgeloos verder van hun welverdiende vakantie.